2011.04.21.

Szigszalagmarketing

Szerző: John Jantsch

Praktikus marketingkalauz vállalkozásoknak

HVG Könyvek, 2010

A tipikus kisvállalkozás általában azért jön létre, mert valaki valamihez ért. De bármihez értsen is a vállalkozó, azt szinte egészen bizonyosan nem tudja, hogy kell egy ilyen vállalkozást piacra vinni. És ez itt az alapprobléma. A legtöbb kisvállalkozó számára a marketing legjobb esetben kellemes plusz, vagy - a legrosszabb esetben - valamilyen ismeretlen tudomány, aminek a titkait valahol messze, egy elefántcsonttoronyban őrzik. * Minden vállalkozás egyben marketinges vállalkozás is. Édes mindegy, hogy a cégünk mivel foglalkozik - igazából a marketing üzletágban tevékenykedünk. Legalább annyit tanuljunk meg ebből a könyvből: mindannyian marketingesek vagyunk. A marketing nemcsak egy részleg a cégen belül, hanem átfogó szemléletmód, amely kihat a vállalkozás minden tevékenységére. Amikor sikerül rátalálni erre a személetmódra, a céges marketing sokkal könnyebb lesz. * A kisvállalkozók általában nem tekintik magukat marketingesnek, és nem is érnek rá ezzel foglalkozni - ám amikor mégis nekifognak, azt apránként, ad hoc jelleggel teszik, és a marketingtevékenységük lényegében kimerül abban, hogy lemásolják azt, amiről úgy látják vagy azt hallják, hogy másoknak bevált. * Az indigómarketing alkalmazása csak az eredménytelenséget termeli újra. Leendő ügyfeleink még nem ismernek, nem kedvelnek minket, vagy még nem bíznak bennünk. Lehetőséget kellene keresnünk arra, hogy elmondhassuk nekik, miben vagyunk mások, mint a többiek. Az indigómarketinggel csak azt az érzést erősítjük, hogy ugyanolyanok vagyunk, mint mindenki más ezen a piacon, akikről a vevők talán még nem is hallottak. * Ha a potenciális vevőknek nem adunk semmi olyan információt, ami alapján észrevehetnék egyediségünket, akkor az egyetlen mérhető tényező, az ár alapján választanak. A legkevésbé hatásos marketing módszerek egyike, ha a vállalkozásunk ajánlatát egyszerűen becseréljük egy fix árra. Mindig lesz valaki, aki hamarabb ajánl alacsonyabb árat. * Számos vállalkozó tud virágzó üzletet építeni pusztán abból, hogy ügyfelei beajánlják másoknak. Szinte valamennyi vállalkozás így indul. Sokan azonban sosem jönnek rá, hogy még több ajánlást szerezhetnének, ha aktívan részt vennének az ajánlások generálásában. * A hirdetés célja az üzenet átadása és az ajánlattétel. Nem azt mondom, hogy legyen a hirdetés csúnya, de inkább legyen egyszerű és csúnya, és megfelelő üzenetközvetítő, mint lélegzetelállító, de „nem tudom biztosan, mit is akar eladni” típusú.

Ezek a szerző szavai a könyvből. És ugyaninnen a végső igazság: A vevő az, aki végső soron eldönti, hogy mit árulunk. Nem termékeket vagy szolgáltatásokat nyújtunk, hanem megoldásokat különböző problémákra.
Amint az előzőek is érzékeltetik, Jantsch könyvéből a legfontosabb tanulható meg, ami a sikeres marketing munkához nélkülözhetetlen: a célra vezető szemlélet, gondolkodásmód. Aki ezt magáévá teszi, az megtette a legfontosabbat ahhoz, hogy a marketinget hathatós segítőjéül tudja alkalmazni a cége sikerének elérésében e mai világban, ahol az üzleti sikerhez az árucikkek belbecsénél már fontosabb azok piaci tálalása, s ahol a mind kíméletlenebb versenyben egy cég nem győzhet pusztán azzal, hogy igazán jó, hogy megbízható, kitűnően teljesít, ha ezt nem tudják róla elég sokan a piacon, azaz nem képes magát a piacon újra és újra jól eladni - az utóbbi pedig maga az igazi, jó marketing.

Jantsch szavaival a jó kisvállalkozói marketing megragadó, egyszerű, olcsó, hatékony, s mindig kéznél van, mint a szigszalag. Műve az ilyen marketing alkalmazásának részletes, abszolút gyakorlatias szemléletű és hozzáállású tankönyve egy igen jó szakközép színvonalán. Semmi intellektuális flanc, tudományosnak látszani akaró túlbonyolítás, fárasztó és a terepmunkában nem igazán nélkülözhetetlen elméleti eszmefuttatások - viszont az egészen uralkodik a józan gyakorlatiasság, a tudnivalók minél egyszerűbb megragadása. Egynémely kijelentése ugyan vitatható, és a könyv helyenként nem mentes az amerikai ízlés szerinti túlzásoktól sem, azonban aki a cégével piacra lép, annak már kell bírnia annyi ítélőképességgel, hogy ezeket felismeri és kellő kritikával a helyükre teszi - ami akár hasznos gyakorlatnak is tekinthető a marketing szemlélet fejlesztésében. A benne olvashatók túlnyomó többsége hasznos segítséggel szolgál, és kiválóan összecseng azzal, hogy a marketing mindenekfelett a józan ész, a kifinomult szemlélet és a bölcs empátia alkalmazásának mestersége és művészete.

Néhány a sokatmondó fejezetcímek közül: * Találjuk meg a marketingünk központi üzenetét! * Kapcsolatfejlesztés minden szinten * Legyen hatékony a honlapunk! * Alakítsunk ki hatékony ügyfélajánlási mechanizmust! * Automatizáljuk marketingtevékenységünket!


Magyar Tartalomipari Szövetség (MATISZ) © 2011, MINDEN JOG FENNTARTVA