Ügyfél-, felhasználó- és vásárlóbarát minősítések együttműködése
Az alábbi két minősítési rendszer fejlesztésénél, a szakértők együttműködésével sikerült elérni, hogy a felhasználó barátság teszt elemeit az e-közszolgáltatások használhatósági modellje - Usability Reference Model (URM) elvei alapján határozzuk meg, így a három minősítési eljárás felhasználó barát minősítése, a minősítők által kölcsönösen elfogadottnak tekinthetők.
1) eFestival
A Magyar Tartalomipari Szövetség (MATISZ) által meghirdetett eFestival verseny célja, arra ösztönözni az alkotókat, hogy olyan színvonalas, minőségi magyar multimédia pályaműveket (digitális tartalomtermékeket) állítsanak elő és szolgáltassanak a felhasználóknak, amelyek Magyarország kulturális és gazdasági értékeit jobban láthatóvá teszik a digitális térben.
A bírálat elsődleges szempontja a pályamű megjelenítésének és tartalmának egysége, valamint felhasználó barátsága (törvényesség, elérhetőség, hozzáférhetőség, könnyű kezelhetőség szempontjainak megvalósulása).
Az egyes kategóriákban nevezett versenyművek iránti követelmény meg, hogy az adott terület információit, szolgáltatásait a külföldi es a hazai célcsoport számára egyaránt könnyen felhasználható módon mutassa be (A több nyelven történő megjelentetés előnyt jelent).
A versenymű támogassa, segítse elő:
- a hazai tartalomipar exporttevékenységet;
- az információs társadalom szolgáltatásainak igénybevételét;
- az egész életen át tartó tanulás folyamatát;
- a fenntartható fejlődés érdekében a tudatos fogyasztói magatartás elterjedését.
2009. évben a MATISZ kidolgozta a Felhasználóbarát Honlap illetve digitális adathordozón (pl. CD vagy DVD) forgalmazott termékek esetében a Felhasználóbarát Termék minősítési rendszerét is, amely szerint az összes versenymű előzsűrizése megtörténik. A Felhasználóbarát Honlap / Termék minősítés 2 évig érvényes, ezt követően viseléséhez újraminősítés szükséges.
A Felhasználóbarát Honlap minősítés általános szempontjai az alábbiak:
A) MEGFELELÉS A MŰKŐDTETŐ INTÉZMÉNY CÉLJAINAK
B) JOGSZABÁLYI MEGFELELTETHETŐSÉG
C) ELÉRHETŐSÉG
- A honlap "beszédes" URL címmel rendelkezik
- Google találati lista, metaadatok megfelelősége
- A tartalom normál sebességgel letölthető
D) AKADÁLYMENTESSÉG
- W3C Validator megfelelés
E) BIZTONSÁG
F) FOGYASZTÓVÉDELEM
- Adatvédelmi nyilatkozat
- A fizetett, szponzoralt tartalom jól elkülönített
- Szerzői jogi nyilatkozat
- Az előállító / fenntartó szervezet bemutatása
- Ügyfélszolgálat
- Ügyfél bejelentés, vélemények
G) DESIGN (tartalom es forma egysége)
- Pályamű általános megjelenése
- A navigáció nehézségi foka
- Multimédia alkalmazása
- Böngésző, végkészülék kompatibilitás
- A tartalom bemutatása
H) TARTALOM (felhasználhatóság, aktualítás, mennyiség, minőség)
- Első benyomás
- Információ
- Információ frissessége
- Elérhető-e más nyelveken, a fordítások mennyisége, minősége
I) TARTALOMSZOLGÁLTATÁS SZERVEZÉSE
- Regisztráció (azonosítás) kezelése
- Űrlapok kitöltése, információk feltöltése
- Termékek es szolgáltatások megjelenítése
- Keresés
- Szabványos honlap fejlesztés (web standardok alkalmazása)
- Tiltott, káros tartalmak, szolgáltatások kezelése
- Reklámok kezelése
A Felhasználóbarát Termék minősítés fő szempontrendszere (A-I pontok) azonos a Felhasználóbarát Honlap-éval, ám az egyes vizsgált pontok értelemszerűen a digitális adathordozó sajátosságait követik.
Amennyiben a versenymű a minősítés során a fontossági területek által súlyozott összpontszám 65%-at eléri, egyúttal megkapja a Felhasználóbarát Honlap / Termék minősítést. A 65%-os ponthatár azonban 2009. évben meg nem feltétele a dontőbe kerülésnek. 2010. évben es ezt követően mar csak azok a honlapok es elektronikus termékek, szolgáltatások kerülhetnek be a döntőbe, amelyek a Felhasználóbarát Honlap / Termék értékelés alapján teljesítik a minősítési követelmények 65%-át.
A bírálati folyamat
A versenyművek értékelésére többtagú zsűri alakul. A zsűri előzsűrizés során választja ki nevezési kategóriánként azokat az alkotásokat, amelyek a döntőbe jutva versenyeznek az eFestival kategóriánkénti első három díjáért. Legalább tíz versenyműnek kell beérkeznie minden kategóriában ahhoz, hogy az előzsűrizés az adott kategóriában megkezdődjön. A zsűri fenntartja magának a jogot arra, hogy összevonjon nevezési kategóriákat, ha nem érkezik be megfelelő számú versenymű. A zsűri fenntartja magának a jogot arra is, hogy bármely kategóriában korlátozza a kiadott díjak számát, amennyiben a beadott munkák színvonala ezt indokolja.
Azok a versenyművek, amelyek megfeleltek a Felhasználóbarát Honlap / Termék követelményeinek, jogosultak a "Felhasználóbarát Honlap (2009-2010)" illetőleg "Felhasználóbarát Termék (2009-2010)" cím viselésére is.
2) e-Kereskedelmi szolgáltatások minősítése FAIR BUSINESS
A Magyar Tartalomipari Szövetség es az Inforum Infomediátor irodája (www.infomediator.hu) együttműködésében kialakított Fair Business elektronikus kereskedelmi szolgáltatások megbízhatóságát minősítő rendszere (www.fairbusiness.hu) tartalmazza a Felhasználóbarát Honlap / Termék minősítési kritériumrendszert is. Ezáltal a Fair Business minősítési eljáráson sikeresen szereplő elektronikus kereskedelmi termékek, szolgáltatások egyúttal, teljesítik "Felhasználóbarat Honlap" követelmény rendszerét is.
A program a Miniszterelnöki Hivatal támogatásával, az eMagyarország Program keretében valósult meg. |