Ügyfél-, felhasználó- és vásárlóbarát minősítések együttműködése

Az alábbi két minősítési rendszer fejlesztésénél, a szakértők együttműködésével sikerült elérni, hogy a felhasználó barátság teszt elemeit az e-közszolgáltatások használhatósági modellje - Usability Reference Model (URM) elvei alapján határozzuk meg, így a három minősítési eljárás felhasználó barát minősítése, a minősítők által kölcsönösen elfogadottnak tekinthetők.

1) eFestival

A Magyar Tartalomipari Szövetség (MATISZ) által meghirdetett eFestival verseny célja, arra ösztönözni az alkotókat, hogy olyan színvonalas, minőségi magyar multimédia pályaműveket (digitális tartalomtermékeket) állítsanak elő és szolgáltassanak a felhasználóknak, amelyek Magyarország kulturális és gazdasági értékeit jobban láthatóvá teszik a digitális térben.

A bírálat elsődleges szempontja a pályamű megjelenítésének és tartalmának egysége, valamint felhasználó barátsága (törvényesség, elérhetőség, hozzáférhetőség, könnyű kezelhetőség szempontjainak megvalósulása).

Az egyes kategóriákban nevezett versenyművek iránti követelmény meg, hogy az adott terület információit, szolgáltatásait a külföldi es a hazai célcsoport számára egyaránt könnyen felhasználható módon mutassa be (A több nyelven történő megjelentetés előnyt jelent).

A versenymű támogassa, segítse elő:

  • a hazai tartalomipar exporttevékenységet;
  • az információs társadalom szolgáltatásainak igénybevételét;
  • az egész életen át tartó tanulás folyamatát;
  • a fenntartható fejlődés érdekében a tudatos fogyasztói magatartás elterjedését.

2009. évben a MATISZ kidolgozta a Felhasználóbarát Honlap illetve digitális adathordozón (pl. CD vagy DVD) forgalmazott termékek esetében a Felhasználóbarát Termék minősítési rendszerét is, amely szerint az összes versenymű előzsűrizése megtörténik. A Felhasználóbarát Honlap / Termék minősítés 2 évig érvényes, ezt követően viseléséhez újraminősítés szükséges.

A Felhasználóbarát Honlap minősítés általános szempontjai az alábbiak:

A) MEGFELELÉS A MŰKŐDTETŐ INTÉZMÉNY CÉLJAINAK

B) JOGSZABÁLYI MEGFELELTETHETŐSÉG

C) ELÉRHETŐSÉG

  • A honlap "beszédes" URL címmel rendelkezik
  • Google találati lista, metaadatok megfelelősége
  • A tartalom normál sebességgel letölthető

D) AKADÁLYMENTESSÉG

  • W3C Validator megfelelés

E) BIZTONSÁG

F) FOGYASZTÓVÉDELEM

  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • A fizetett, szponzoralt tartalom jól elkülönített
  • Szerzői jogi nyilatkozat
  • Az előállító / fenntartó szervezet bemutatása
  • Ügyfélszolgálat
  • Ügyfél bejelentés, vélemények

G) DESIGN (tartalom es forma egysége)

  • Pályamű általános megjelenése
  • A navigáció nehézségi foka
  • Multimédia alkalmazása
  • Böngésző, végkészülék kompatibilitás
  • A tartalom bemutatása

H) TARTALOM (felhasználhatóság, aktualítás, mennyiség, minőség)

  • Első benyomás
  • Információ
  • Információ frissessége
  • Elérhető-e más nyelveken, a fordítások mennyisége, minősége

I) TARTALOMSZOLGÁLTATÁS SZERVEZÉSE

  • Regisztráció (azonosítás) kezelése
  • Űrlapok kitöltése, információk feltöltése
  • Termékek es szolgáltatások megjelenítése
  • Keresés
  • Szabványos honlap fejlesztés (web standardok alkalmazása)
  • Tiltott, káros tartalmak, szolgáltatások kezelése
  • Reklámok kezelése

A Felhasználóbarát Termék minősítés fő szempontrendszere (A-I pontok) azonos a Felhasználóbarát Honlap-éval, ám az egyes vizsgált pontok értelemszerűen a digitális adathordozó sajátosságait követik.

Amennyiben a versenymű a minősítés során a fontossági területek által súlyozott összpontszám 65%-at eléri, egyúttal megkapja a Felhasználóbarát Honlap / Termék minősítést. A 65%-os ponthatár azonban 2009. évben meg nem feltétele a dontőbe kerülésnek. 2010. évben es ezt követően mar csak azok a honlapok es elektronikus termékek, szolgáltatások kerülhetnek be a döntőbe, amelyek a Felhasználóbarát Honlap / Termék értékelés alapján teljesítik a minősítési követelmények 65%-át.

A bírálati folyamat

A versenyművek értékelésére többtagú zsűri alakul. A zsűri előzsűrizés során választja ki nevezési kategóriánként azokat az alkotásokat, amelyek a döntőbe jutva versenyeznek az eFestival kategóriánkénti első három díjáért. Legalább tíz versenyműnek kell beérkeznie minden kategóriában ahhoz, hogy az előzsűrizés az adott kategóriában megkezdődjön. A zsűri fenntartja magának a jogot arra, hogy összevonjon nevezési kategóriákat, ha nem érkezik be megfelelő számú versenymű. A zsűri fenntartja magának a jogot arra is, hogy bármely kategóriában korlátozza a kiadott díjak számát, amennyiben a beadott munkák színvonala ezt indokolja.

Azok a versenyművek, amelyek megfeleltek a Felhasználóbarát Honlap / Termék követelményeinek, jogosultak a "Felhasználóbarát Honlap (2009-2010)" illetőleg "Felhasználóbarát Termék (2009-2010)" cím viselésére is.
 

2) e-Kereskedelmi szolgáltatások minősítése FAIR BUSINESS

A Magyar Tartalomipari Szövetség es az Inforum Infomediátor irodája (www.infomediator.hu) együttműködésében kialakított Fair Business elektronikus kereskedelmi szolgáltatások megbízhatóságát minősítő rendszere (www.fairbusiness.hu) tartalmazza a Felhasználóbarát Honlap / Termék minősítési kritériumrendszert is. Ezáltal a Fair Business minősítési eljáráson sikeresen szereplő elektronikus kereskedelmi termékek, szolgáltatások egyúttal, teljesítik "Felhasználóbarat Honlap" követelmény rendszerét is.

A program a Miniszterelnöki Hivatal támogatásával, az eMagyarország Program keretében valósult meg.

Magyar Tartalomipari Szövetség (MATISZ) © 2011, MINDEN JOG FENNTARTVA